Välkommen till Ventshop.se e-handel. Ventshop Sverige drivs och ägs av NKPG Ventilation & Fastighetsservice AB. Org.nr: 559077-7388
Orderbekräftelse
Avtal ingås endast med kunder med leveransadress i Sverige.
När du godkänner din order, godkänns dessa köpvillkor och ett bindande avtal uppstår. Vid orderläggning skickas automatiskt en orderbekräftelse via e-post med information angående din beställning. Ventshop Sverige reserverar sig från leveransförsening i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för lagd order. Kan inte Ventshop Sverige leverera enligt angiven leveranstid kontaktas kund och erbjuds möjligheten att annullera sin order.
Vid uppenbara felaktigheter som förklaringsmisstag, felskrivning eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i på ventshop.se, orderbekräftelsen eller på fakturan äger Ventshop Sverige rätten att korrigera priset eller sådan information. Då skickas en ny orderbekräftelse och faktura ut. Kund äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna inte accepteras.
Priser
Priserna beskrivs inklusive moms (25 %) och utan fraktavgifter. Redovisning av fraktkostnader sker i kassan/ varukorgen. Vi reserverar oss för eventuellt fel prissatta produkter och förbehåller oss rätten att avbryta köp vid dessa tillfällen.
Fraktkostnad
Fraktkostnad på din order redovisas i kassan. Där kan du även se vilka olika fraktsätt som finns tillgängliga innan du lägger din beställning.
Leveranstider
Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar, räknat från dagen efter du lagt din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. I de fall en produkt saknas hos leverantören kan leveranstiden fördröjas. Saknat gods, paket, brev ska meddelas ventshop.se inom 7 dagar efter du lagt din beställning annars anses din order levererad.
Leverans
Leverans sker till utlämningsombud. De flesta beställningar levereras till Postnord ombud. Andra distributörer och ombud kan förekomma. Brev och mindre spårbara försändelse kan komma skickas direkt till brevlåda. Om paketet inte får plats i brevlådan kan det lämnas utanför dörren. Du som kund ansvarar för paketet efter att brevbäraren har lämnar det. Leveranser sker även direkt från våra underleverantörer till dig som kund. Avisering sker via sms, notis i app, mejl eller brev är ett sätt att meddela dig som mottagare att ett brev eller paket finns att hämta, är på väg eller kommer att levereras till dig.
Leveransförsening/fel leverans
Eftersom vi inte alltid har alla produkter i eget lager utan själva beställer produkter är vi beroende av att leveranserna till våra kunder fungerar. Ibland händer det att en leverans blir försenad eller att fel vara levereras. Det betyder att leveransen av din beställning kan ta lite längre tid än beräknat. Vi kan alltså inte garantera att din beställning kommer fram till en viss dag. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar eller vid leverans av felaktig vara. Ventshop Sverige gör allt som bara går för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss eller vid produktuppdateringar. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar eller leverans av felaktig vara.
Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Du som kund betalar inte fler fraktavgifter.
Beställningsvara
Vid några produkter så står det beställningsvara. Dessa produkter går att beställa precis som vanligt men har längre leveranstid då de beställs direkt från leverantören.
Tillverkningsvara / specialtillverkad produkt.
Dom varor som tillverkas efter beställning/ specialtillverkad produkt gäller ej ångerrätt. Dessa varor har ”Tillverkningsvara” i produkttexten.
Outlösta produkter
För försändelser som inte lösts ut eller avbeställts utan gått i retur till Ventshop debiteras en avgift om min. 450 kr inklusive moms för att täcka Ventshops transport- och administrationskostnader. Försändelsen finns kvar på utlämningsstället i 7 dagar och returneras sedan. Om förbetalda produkter har returnerats måste du som kund kontakta Ventshop för ny leverans alternativt återbetalning. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Transportrisk/ Leveransskada
Du som kund måste själv agera när du tar emot ditt gods. Kontrollera godset på en gång!
Kontrollera godsets och förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Räkna igenom kvantiteten så att den stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. Viktigt! Gör en anmärkning på kvittensdelen hos speditören eller ombud om avvikelse skulle förkomma.
Om godset är skadat när speditören eller ombud lämnar ut det, kan du ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras och spåras. Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan kan ha inträffat när speditören haft hand om godset. Skadan ska alltid dokumenteras med foto, även om skadan ej syns förrän du tagit av emballaget.
Om skadan upptäcks först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till speditören eller till Ventshop (info@ventshop.se) inom två arbetsdagar efter mottagandet för att den ska kunna tas upp till behandling. Många gånger vill speditören besiktiga skadan. Därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat speditören. Ta därför snarast kontakt med speditörens eller ombuds skadeavdelning/ reklamationsavdelning.
Viktigt att du fotar och sparar allt emballage så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Anmärkningar på transportskador gjorda på annat sätt än ovan nämnda godkänns inte.
Slutförsäljning/felaktiga lagersaldon
Ventshop Sverige reserverar sig för slutförsäljning eller felaktiga lagersaldon. Om produkten utgått eller av någon anledning inte finns tillgänglig är Ventshop inte skyldig att tillhandahålla produkten men kan föreslå en alternativ produkt. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge produktens exakta utseende.
Betalning sker via Svea Bank AB
Org. nr: 556158-7634
Betalsätt
Kort Visa, MasterCard
Faktura
Swish
Delbetala
Konto
Banköverföring
Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Ventshop.se överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du frågor om din betalning? kontakta SVEA Bank kundtjänst på tele.: 08 – 514 931 13
Du kan läsa mera i Checkouten/ kassan under allmänna villkor SVEA
Kort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online- betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sättvalidera konsumenten vid köp på nätet.
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som kund står för returkostnaden.
Reklamationsrätt
Reklamationsrätten hos Ventshop tillämpas inom 3 år efter mottagen produkt (se konsumentköplagen). Från att felet upptäcks ska Ventshop kontaktas inom 2 månader. Reklamationsrätten tillämpas ursprungliga fel vid leverans och fel som härleds till fabrikationsfel. Du får inte själv ha orsakat felet. Det kan medföra att du som kund blir debiterad vid inlämnande för service och kostnader för åtgärder av uppkomna fel. Debitering sker även om fel inte kan hittas.
Felrapportering sker alltid via mail till oss, via ”Kontakta oss”. Kontakta omedelbart Ventshop Sverige om du önskar reklamera din produkt. Spara alltid emballage, kvitto och följesedel. Service ska alltid utföras av auktoriserad tekniker. Intyg, protokoll och kvitto av utförandeperson krävs vid reklamation. Endast av oss godkända serviceställen tillåts utföra service på produkten under reklamations- och garantitiden.
En kvalitetskontroll utförs alltid av Ventshops leverantörer innan varan sänds. Varor som anländer skadade eller felexpedierade åtgärdas kostnadsfritt av Ventshops leverantörer. Synliga fel ska anmälas direkt till utlämningsombud eller speditören vid mottagandetillfället. Dolda fel ska anmälas snarast till Ventshop Sverige. Vid produkt som är felexpedierad eller skadad erbjuder vi utbyte av produkt, med reservation för returnering av fler varor än produkten med returrätt. Kunden äger inte rätten av häva ett köp vid reklamation.
Tvistlösning
Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN (Allmänna reklamationsnämnden) www.arn.se Box 174, 10123 Stockholm, vilka tar oberoende beslut i eventuella tvister. Ventshop rättar sig alltid efter ARNs beslut.
EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr.
Ångerrätt
Distansavtalslagen ger dig som privatkund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot produkten och utan speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt är det du som kund som betalar returfrakten samt eventuella returavgifter tillämpade av tillverkaren, se också nedan under rubriken "Så här gör du din retur".
Vid ångerrätt gäller följande
Häva en order
Det är Ventshop Sverige som ensam beslutar om rätten till hävande av befintlig order kan utnyttjas. Vid utnyttjande av hävanderätten kan kunden påförs en administrativ kostnad om 250sek inklusive moms.
Retur
Så här gör du din retur:
Innan du gör din retur måste du kontakta Ventshop.se via mail för att få ett ärendenummer och returadress. Returen ska alltid godkännas och ett ärendenummer måste finnas för att returen ska kunna hanteras. Glöm inte att uppge ordernummer samt vilken produkt det gäller.
När du mottagit ditt ärendenummer: Märk produkten tydligt med ditt namn, ordernummer, adress, telefonnummer innan du sänder en retur till Ventshop.
Vid retur bär kunden hela ansvaret att produkten kommer fram till Ventshop Sverige i perfekt skick med allt original emballage.
Kreditering/återbetalning sker inom 30 dagar efter att godkänd retur genomförts. Vid transport av tyngre gods kontaktas Ventshop för korrekta anvisningar.
Ångerrätten tillämpas inte redan nedsatta priser/rea produkter.
Saknat gods.
Gör anmärkning på fraktsedeln innan du kvitterar godset. Kontakta speditörens närmaste kontor som då gör en eftersökning på deras terminaler och hos transportörerna.
Om de inte lyckas finna det saknade godset inom 30 dagar har du rätt att anse det som förlorat.
Skadereglering.
Det är alltid du som kund som ska framställa ersättningskrav och styrka kravets storlek. Detta innebär att du normalt ska prestera följande handlingar till speditören:
Skadeanmälan, fraktsedel eller paketlapp, handelsfaktura mellan säljare och köpare eller annan handling som stärker värdet på godset, reparationsfaktura, alternativt faktura för ersättningsleverans eller reservdelsfaktura samt eventuellt övriga handlingar som du anser har betydelse för att skadan blir korrekt reglerad.
Fotografera alltid din skadade vara/ produkt och emballage. När skadeanmälan är speditören tillhanda och godkänd så skickar Ventshop Sverige utbytesmaterialet till dig.